«یافتن»؛ واقعیت اصلی و راهبردی انسان در زندگی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آئین اولین جشنواره تصویرگری جلد کتاب های درسی دوره ابتدایی؛
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در آئین «اولین جشنواره تصویرگری جلد کتاب های درسی دوره ابتدایی» گفت: یافتن، واقعیت اصلی و راهبردی انسان در زندگی است و پس از آن مرحله بافتن است بنابراین اگر نیروی عقلانیت و خردمندی روی یافته ها فرد کار نکند یافته ها برای فرد ایجاد مشکل می کند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ملکی در آئین اولین جشنواره تصویرگری جلد کتاب های درسی دوره ابتدایی اظهار کرد: این جشنواره در سطح دنیا با این عنوان، بی سابقه است و موضوع «تصویرگری» از جمله مسائل تربیتی بسیار مهم و ارزشمند است. وی افزود: مدیران تعلیم و تربیت و همه مسؤولان این را بدانند اگر ما این قابلیت را داشته باشیم که مشاهدات کودک را مطلوب کنیم، پس خادم کودک خواهیم بود. ملکی تصریح کرد: این جشنواره یک پیام مهم دارد و آن این است که؛ تصویر را درست کن، کودک درست می شود؛ لذا انسان به همان انداره تربیت می شود که می بیند. وی ادامه داد: «ترببت انسان» به سه بخش تقسیم می شود؛ مرحله «یافتن»، مرحله «بافتن» و مرحله «ساختن». مفهوم واقعی بافتن یعنی؛ ترکیب کردن چند مورد و ساختن موردی جدید و نو است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: تصاویری که می نگریم جزو دریافت های ماست؛ همه ما از آن چه که مشاهده کرده ایم، تجربه ای داریم و از آن متأثر شده ایم. وی ادامه داد: این که یافتن به چه طریقی اتفاق می افتد، کاملاًبه محیط فرد بستگی دارد. اگر فرد در خانواده ای هنرمند رشد کند، یافته های او نیز هنری، و اگر در خانه ای رشد کند که والدینش پزشک باشند، یافته های کودک پزشکی و... خواهد بود. ملکی افزود: یافته های کودکان نباید مسموم باشد. زیرا «یافتن»، واقعیت اصلی و راهبردی انسان در زندگی است و پس از آن مرحله «بافتن» است؛ بنابراین اگر نیروی عقلانیت و خردمندی روی یافته ها فرد کار نکند، یافته ها برای فرد ایجاد مشکل می کند. وی افزود: تصویرروی جلد باید روح اندیشه ورزی داشته باشد زیرا مسموعات و مشاهدات و.. در صورتی به ثمر می نشینند که اولیای دانش آموزان در به ثمر رسیدن آن همکاری کنند و اگر ابن اتفاق بیفتد، شاکله شخصیت فرد ساخته می شود. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: یکی از نشانه های «تربیت صحیح» این است که متربی چقدر توانایی تولید حرف نو، انجام رفتار نو، زندگی نو و ساختن حرف های جدید و اندیشه های نو را دارد. وی اضافه کرد: آن متربی خوب و مطلوب است که خوب می اندیشد و خوب گوش می دهد و علاوه بر این که برای سخنانش دلیل ارایه می دهد و برای شنیده هایش نیز دلیل می خواهد. ملکی اذعان کرد: در صورتی که مجموعه درسی ما، ترکیبی از یافتن، بافتن و ساختن باشد، باید به آن افتخار کرد. بنابراین تصویرگری کتاب های درسی بسیار اهمیت دارد و تصویری گری جلد کتاب به معنی ساختن یک درب ورودی است و باید مطلوب و محتوا و درون آن نیز باید متناسب باشد. وی گفت:اصل، تربیت کودکان است و سایر مسایل موجود، موضوعی فرعی است؛ باید ببینیم نظام تعلیم و تربیت ما چقدر فطرت پروری می کند و در این زمینه تا چه میزان موفق است.